Паник атаки – симптоми и как да се справим с тях


Категория: Актуално

Автор: Saveti

Последно обновена: 06.09.2022

паник атака

Паник атаките са явление, което все по-често се среща в ежедневието, в резултат от натоварения ни режим на живот. В тази статия ще засегнем практична информация относно същността и симптомите на тези пристъпи, както и начините да се справим с тях.

Най-важното нещо е да разпознаем паническия пристъп, тъй като поради симптоматиката си, той изключително лесно може да бъде сбъркан с други действително животозастрашаващи състояния.

Какво ще научите в тази статия:

Какво представляват паник атаките?

паника

Паник атаките представляват внезапно появили се признаци на страх. Обикновено състоянието трае не повече от 20-30 минути и приключва също толкова рязко, колкото и започва.
По данни на Световната здравна организация, 264 млн. души по целия свят страдат от тревожни разстройства, сред които са и паническите пристъпи.

Какви са симптомите при паник атака?

паническа атака

Тези панически епизоди са придружени от задух, световъртеж, замъглено зрение, треперене, изтръпване, ускорено сърцебиене, горещи вълни, изпотяване, гадене, болки в главата, корема и сърдечната област. Характерна е мисълта за неизбежна смърт, предстояща всеки момент и усещането, че умираме. Всички тези страхове и ирационалното поведение по време на пристъпа се обясняват с недостига на кислород в мозъка.

Симптомите на паник атаките са много сходни с тези на инфаркт или други състояния, които биха могли да ни попречат адекватно да установим какво ни се случва и как да реагираме.

Симптомите на инфаркта са натиск в гърдите или ръцете, преминаващи към шията, челюстта или гърба; гадене, повръщане, болки в корема; недостиг на въздух; студена пот; слабост, замайване, загуба на равновесие.

Кога се проявяват паник атаките?

паник атака

На всеки от нас се е случвало да изпита силна тревога и физически дискомфорт, появили се рязко при раздяла с любим човек, при напускане или започване на работа, при смърт на близък, преди полет.
Обикновено това е, когато сме под влияние на силен стрес, когато сме извън комфортната си зона или ни предстои важно събитие. Типичен пример за паник атака е сценичната треска.

Какво да правим при паник атака на обществено място

депресия

Често в такава ситуация, особено ако ни се случва за първи път, можем единствено да се надяваме наоколо да има лекар или друг човек, който разбира какво става. Поради хипервентилацията, която неизбежно настъпва, обичайно не сме в състояние да обясним какво чувстваме и от какво имаме нужда. Излишното суетене и въпросите как сме, могат да влошат ситуацията, защото е очевидно, че не сме добре. Най-добре би било да се опитаме все пак да си съберем ума и да помолим за вода, а някой да остане с нас, докато пристъпът отмине.

Упражнения за справяне с паник епизод и помагащи при паническо разстройство:

Първо ще ви опиша едно полезно упражнение, което научих на една йога практика:

поставяме длан пред лицето си. Поставяме палеца на едната си ноздра, а кутрето на другата, останалите 3 пръста поставяме на епифизата си. (т.нар. Трето око или Шеста чакра, анатомично това е точката, която се пада в центъра на челото ни).
Сега запушваме с дясното си кутре лявата си ноздра и поемаме въздух през дясната ноздра. Задържаме въздуха. Запушваме дясната ноздра с десен палец и едновременно с това отпушваме лявата си ноздра. Издишаме. Вдишваме със същата ноздра. Задържаме и отново сменяме ноздрите. Така редуваме вдишване и издишване последователно през двете ноздри.
Освен за успокоявате на дишането, упражнението е подходящо и при хрема.

Второто упражнение е т.нар. Метод 333

Огледайте се и назовете на глас 3 неща, които виждате. След това се ослушайте и опишете на глас 3 звука, които чувате. Накрая раздвижете 3 части от тялото си.

Методът на броенето на овце

Всички сме чували, че когато не можем да заспим, трябва да започнем да броим овце – от 100 до 1.
Едно много полезно упражнение, което често използвам, е не да правя обратно броене, а да именувам предмети. Състои се в това да изберем произволен предмет и да кажем по един друг предмет с всяка буква от думата. Например „чиния“. Сега започваме да изброяваме предмети – Чаша, Игла, Нектар, Играчка, Ябълка. И така с нова дума. Опитайте! И да, помага и при безсъние.

20º

Не забравяйте да дишате! Изберете обект на нивото на носа ви. Фокусирайте се върху тази точка и вдишвайте и издишвайте с целите си дробове, концентрирайки мисълта си върху самото дишане. Нарича се 20º, защото гледате под ъгъл 20º надолу, макар да не съм го мерила и да се окаже, че изобщо няма такова нещо  Както и да се нарича упражнението, несъмнено забавя пулса.

Знаци и/или симптоми на паническо разстройство

депресия

Докато паническата атака, както говори името, е просто рязък епизод, който идва и си отива, паническото разстойство е вече натрупване на атаки.
Паническото разстройство се определя като такова от медицинско лице. Някои от точките, по които се установява разстройството, са дали сте имали панически атаки и колко са били в последните 3 месеца; дали постоянно се тревожите за това, че може да получите пристъпи на паника; обсебени ли сте от мисълта за загубата на контрол по време на паническа атака; променяте ли начина си на живот и поведението си така, че да избегнете ситуации, които могат да предизвикат паническа атака.

Причини за паник атаки и паническо разстройство

размисли

Експертите не са установили със сигурност защо някои хора изпитват панически атаки и развиват паническо разстройство, дори без видима причина, докато други – не развиват, дори светът да се срине над главите им.

Все пак основните известни причини са:
– Генетична обременост
– Проблеми с психичното здраве, като тревожност, депресия и други диагнози
– Злоупотреба с алкохол и наркотични вещества

Лечение на панически атаки и паническо разстройство

Лечението, разбира се, на първо място включва правилното разпознаване на симптомите и състоянието. Това не може да се случи без медицински изследвания, които да изключат реална физическа причина.

След като сме отвхърлили инфаркт, алергична реакция, бронхит или пневмония, Ковид 19, проблем с щитовидната жлеза и всяка друга реална болест на физическото тяло, можем да преминем към традиционни и нетрадиционни методи на подобряване на менталното ни състояние.

Когнитивна поведенческа терапия

Когнитивната поведенческа терапия е психотерапевтичен подход, насочен към решаването на проблеми, свързани с емоции, които човек би могъл да приучи или да променя. Тук отново най-важното е правилното дефиниране на състоянието.
Това се случва с помощта на специалист психолог или психиатър и включва отбелязване на опитностите и условията, при които паник атаките се появяват; „моделиране“ на нови опитности и условия; даване на примери как тези нови опитности да се свържат с желаното ново поведение; прилагане на практика на новите опитности.

Експозиционна терапия

Експозиционната терапия е излагане на ситуациите, пораждащи паник атаки, но в контролирана среда, под наблюдение. Например, ако страдате от сценична треска, бивате поставен в ситуация, в която да изнесете презентация пред публика. Макар и с друга цел и не съвсем точен, все пак пример за експозиционна терапия, са барокамерите.

Медикаментозно лечение

Медикаментозно лечение се прилага, когато никой от изброените методи не е достатъчен или изобщо не сработва.

Лечението се назначава единствено от лекар психиатър! Никога не приемайте лекарствени средства, които не са предписани от лекар лично на вас, дори да са ви дадени от близък човек със същите симптоми.

Лични панически преживявания с неочакван резултат

Първа паник атака

Първия път, когато лично се сблъсках с такава атака, в рамките на по-малко от месец преди това, бях преживяла цели 3 от гореописаните отключващи ситуации.
От няколко дни чувствах болки в гръдния кош и не ми достигаше въздухът.
В конкретния ден се намирах в къщата на родителите ми в малък град близо до морето, на чист въздух, просторна градина с цъфнали дървета и цветя: всичко, което се предписва за подобряване на психичното състояние.

Имам късмета да живеем на 2 минути от болницата, а родителите ми работеха там. Като бях малка, те и всичките им колеги ми позволяваха да щъкам по кабинетите и манипулационните и да гледам и разпитвам за всяко нещо какво е и защо се прави.

Та така ме откараха на лекар, направиха ми сума ти изследвания, включително 3 кардиограми и тест на тропонина (тропонин е протеин, който участва в механизма на регулиране на свиването на сърдечния мускул, колкото по-високи са нивата на тропонина, толкова по-висок риск има от инфаркт). Всичко беше в норма и ме изпратиха вкъщи.

Развръзката:

След около 10 минути обаче видях, че пред нас спира линейка и лекарката с насълзени очи не смее да погледне майка ми и да каже, че резултатът от теста е позитивирал и едва ли не ей сега се очаква да умра.
Вече бях готова да припадна от паника и само мислех колко много ще ме е срам да взема да се спомина от инфаркт на 23г. Повториха изследванията и в крайна сметка се оказа, че е „просто бронхит“, който се е влошил.

Втора паник атака

Втория път (и тези след това) беше точно по правилата на паник атаките: в останалото време си радостен, щастлив с живота си, не мислиш за нищо негативно и изведнъж – всеки един изброен симптом се появява от нищото.
Чувствах слабост в крайниците, не виждах добре, виеше ми се свят, имах усещането, че са сложили камък на гърдите ми, виждах сърцето си през дрехите – толкова бързо биеше. За пръв път ми се случваше, без да осъзнавам някаква причина, затова много се изплаших, а бях и сама.
Отворих прозореца, пих тинктура мента-глог-валериан и много вода на малки глътки и легнах с крака на нивото над сърцето ми с таблетка валидол под езика (хелоооу, Доктор Хаус и всички сезони на Спешно отделение и Анатомията на Грей – направо си имам завършена медицина!)

Това обаче не помогна изобщо. От нищото се сетих, че като малка съм чувала възрастните да говорят за „слънчеви изригвания“. Винаги ми е звучало като екзотична небивалица, но реших да гугълна. Все пак така и така умирах – поне нещо ново да науча.

Дишай!

 

Оказа се, че точно в този ден и в точно този час има силна магнитна буря. Оттогава ми се е случало още 2-3 пъти и всеки път се оказва, че нямам реална паник атака, а просто съм от онзи процент хора, на които слънчевите изригвания влияят. Казах си – добре, това е външен фактор, на теб нищо ти няма, сега дишай!. И премина.

В днешния ден като по поръчка се чувствам по същия начин, а небето сякаш тежи и ми стиска гръдния кош в менгеме.
Небето по време на слънчево изригване е много специфично и сега вече не мога да го сбъркам. Оказва се, че и сега, на 27-28/11/2021, има смущения в магнитосферата и докато пиша статията, буквално я преживявам и следвам собствените си съвети на момента Работят, обещавам!

Разказах тези случки, за да наблегна на огромната важност на правилното различаване на състоянието.

След тези ситуации, винаги държа мента-глог-валериан и валидол като настолни билки, а също и кутия обикновен чай от мента на пликчета, в който дишам, докато отмине.

Съвет:

дишане

Не се тревожете! Дишайте дълбоко с цялата площ на диафрагмата си! Говорете с някого, ако сте сами- говорете си сами! Пийте чиста вода на малки глътки!

Лично аз забелязах, че дишането в кутията чай, докато обикалям в кръг, ми действа най-добре.

Ако паник атаката не премине в рамките на максимум 1 час, дори след като сте ползвали чайове, хапчета или дихателни упражнения за успокояване, не се колебайте да потърсите лекарска помощ. По-добре да ви изгледат снизходително и да ви дадат валидол, отколкото да изпуснете нещо сериозно, което може да ви докара реален проблем.

7 съвета за предотвратяване на паник атаките

Макар вече да споменахме причините и да споделихме методи за облекчаване на паническите епизоди, завършваме с обобщение на начините за предотвратяване и лечението им

Разпознаване на състоянието

седене

Отново – най-важното за справянето с всеки един проблем е признаването и знанието какво се случва. Информирайте се и търсете съвети от достоверни източници на информация – вашият лекар или фармацевт, сайтът на Световната Здравна организация в секция Mental Health (who.int), сайтът на РЗИ с гореща линия за психично здраве – РЗИ гореща линия

  • Избягвайте алкохол, тютюнопушене, кофеин, бъдете внимателни с хранителните добавки, които приемата, четете всяка листовка и не употребявайте наркотични вещества
  • Дишайте! Отново се връщам на точката с дишането и описаните по-горе упражнения, тъй като това е първото и основно средство за потушаване на паническите пристъпи.
  • Техники за релаксация. Медитирайте. Ходете на йога или си пуснете клипче за дишане и релаксация и следвайте упражнението
  • Общувайте. Намирайте по-често време за семейството и приятелите си. Все пак хората сме социални същества и дори в период на локдауни до края на света, трябва да отделяме време за живо общуване с други хора.
  • Тренирайте. Дали ще е спорт, фитнес, танци, макраме или грънчарство – тренирайте тялото си. Защото когато ръцете и краката работят, умът си почива.
  • Наспивайте се. Може да звучи незначително, но неслучайно сънят е на първия ред от Пирамидата с потребности на Маслоу. Според научните изследвания нуждата от сън при бебетата е 12-17 часа, при децата е 9-13 часа, при тийнейджъри е 8-10 часа, при хора в активна работоспособна възраст е 7-9 часа, а при стари хора е 7-8 часа.

Каквото и да става, каквото и да се случва.. знайте и вярвайте, че тези кошмарни моменти ще отминат и никога повече няма да ви притесняват отново. Желаем успех!

Напишете коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Коментари (15)

Ради Петрикова

Габриелка коя е тази добавка

Stefania

Koyto moje neka spodeli,kak se e spravil s panik atakite. Za sebe si moga da kaja,4e moite panik ataki zapo4naha sled kato mi slojiha stent.Prejivqh ujasni bolki,imah 4uvstvoto,4e umiram.Taka atakite zapo4naha,osven tova v psledstvie zapo4nah da pia kafe s ganoderma.Mislq,tova podsili atakite.Spasyavashe me samo dishaneto.Sega razbrah,4e sam na prav pat i blagodaria za statiata!

Джорджа Де Марки

Здравейте, Стефания! Благодаря за споделеното. Дишането наистина е един от най-мощните инструменти срещу паник атаките. Най-добре е да се "тренира" дишането, дори когато сте добре, за да може да сте по-подготвени като се случи. Радвам се, че статията е помогнала и Ви желая от сърце да се преборите с паник атаките!

Ваня

Здравейте пи сутрин холеон 5 амброз но следобед и вечер получавам змайване, сърцебиене, вдигм рязко кръвното 140/90 и имам чуството че потъвам взимам ментя, глог, валериана и маточина. Може ли да ми кажете какво да пия по ефикасно

Джорджа Де Марки

Здравейте, Ваня. Бих Ви посъветвала да се консултирате с лекар, тъй като, ако Ви се случва редовно, вероятно има някаква причина за това и е хубаво да се посъветвате със специалист, който да я намери и да Ви препоръча какво би било най-ефикасно. Пожелавам Ви успех и да разрешите проблема!

Габриелка

Наистина е кошмарно когато започнат да ти се случват такива неща, но все пак има изход. Аз се консултирах с психолог и той ми препоръча една хранителна добавка. Чак не ми се вярва, че нямаше и месец откакто я пия и вече съм значително по- спокойна и тревожноста намаля. Препоръчвам.

Димитър

Благодаря. Ви за консултацията ,беше от полза

Джорджа Де Марки

Много се радвам, Димитър. Успех!

Николай

Благораря ви!Много ми помогнахте в момента.

Джорджа Де Марки

Изключително се радвам да го чуя! Желая Ви успех!

Vencislava

Полезно!

Джорджа Де Марки

Благодаря! Много се радвам, че публикацията Ви е била полезна.

Нади

Страхотна статия! Браво. Продължавайте да пишете все така увлекателно :). Аз също съм имала паник атаки, но ги преодолях с помоща на терапевт.

Калина Петрова

Много добра статия - поздравления. Голяма част от съветите са изключително полезни и намират голямо приложение

Джорджа Де Марки

Благодаря Калина! Изключително се радвам, че статията и съветите са Ви били полезни! =)