Италия с кола? Мисия възможна!

Надали ще ви учудя, ако споделя с вас, че любимата ми страна в Европа е красивата Италия… Не само, защото съм родена там (макар може би да ме прави леко пристрастна), а защото във всяко кътче на тази райска страна, откривам нещо различно и магическо… <3

Всеки град, всяко селце, всеки регион е толкова различен от останалите и носи своя собствена атмосфера.

Но да не се прехласвам толкова, нека премина към същинската цел на тази публикация, а именно да ви разкажа за двуседмичното си приключение с кола из цяла Италия!

Италия-с-кола

Тук ще опиша основно маршрута, такси за магистрали, винетки и избраните спирки в случай, че има други ентусиасти, на които би помогнало описанието на подобно начинание, след което ще напиша отделна статия за всяко едно от местата, тъй като определено имам много какво да разкажа и опиша. Надявам се да ви хареса и да ви е от полза!

Препоръка:

Ако ще пътувате с кола до Италия, препоръчвам да има поне 2ма шофьори, за да може да се сменяте, когато се уморите. Ние бяхме двама и се справихме, но ако сте повече – ще ви се падат по по-малко километри.  =)

Ако до сега не сте предприемали по-дълго пътуване с автомобил, преценете дали си заслужава – ако ще сте прекалено притеснени и ще ви се отрази – няма смисъл, но ако това ви звучи предизвикателно и интересно и мислите, че ще се справите – информирайте се добре, „въоръжете се” с навигация и търпение и предвидете няколко спирки по пътя, за да може да сте отпочинали и все пак да се насладите на цялото пътуване.

navigacia

Друг вариант е да пътувате със самолет до някъде, откъдето да си наемете кола и отново да се възползвате от предимствата на обикалянето с автомобил. Все пак, Италия е дестинация, до която е удобно да се стигне с кола,  а първият голям град в Италия се намира на около 1000 километра – Триест.

Но нека се върна от самото начало. Ето го и избраният от нас

Маршрут:

София – Калотина – Ниш – Белград – Загреб – Любляна – Триест – Венеция – Падова – Верона – Флоренция – Сиена – разходка из Тоскана – Салерно – Амалфийско крайбрежие – Матера – Саленто – Отранто – Лече – Бриндизи – Игуменица – Солун – София.

Време: 18 дни

Както споменах по-рано, най-добре е да направите спирка и да преспите в Загреб или в Любляна. Още повече, че се преминават няколко гранични пункта и съответно не се знае колко време ще ви отнеме.

Ето и кои са границите:

• българо – сръбска – тук обикновено се минава сравнително лесно, но все пак зависи, ако уцелите пиков момент, може да ви се наложи доста да почакате.

Информация за пътните такси в Сърбия и цените за преминаване по сръбските магистрали, може да намерите тук.

• сръбско – хърватска – тук чакахме към 3 часа за преминаване на границата; често се получават задръствания именно на тази граница, така че имайте го предвид.Ето и информация относно магистралните такси и в Хърватия тук.
  • хърватско – словенска – тук също почакахме доста.

Ако преминавате през магистралите в Словения, не забравяйте да си закупите винетка веднага след границата! Глобите са солени. На линка ще намерите актуална информация за винетките в Словения, като към момента цената на 1-седмична винетка е от 15 Е за лек автомобил.

Не забравяйте да вземете със себе си и зелена карта, освен всичко останало, което е задължително (като аптечка, пожарогасител, резервна гума, крик и т.н.).

Имайте предвид, че по магистралите горивото е по-скъпо, отколкото в населените места.

Обратно към пътеписа:

на-пътВръщаме се на това, че е хубаво да разделите пътя с преспиване.

Ние се спряхме на словенската столица, която изключително много ме впечатли и ми допадна. Спахме там, съответно си взехме колела и за 2 дена разгледахме обстойно и се насладихме на всичко, което имаше да ни предложи градът на Драконите. Скоро очаквайте материал за Любляна с всички подробности.

След което продължихме към Триест, но не се спряхме там, а се запътихме директно към Венеция, като й отделихме нужното внимание и посетихме и Верона. Спахме в едно градче близо до Венеция – Местре, за да не се притесняваме за паркирането в града. С автобус от Местре, стигнахме в центъра на Венеция за 30 минути.

Като споменах паркиране, ето полезен сайт за намиране на обществени и частни паркинги в Италия с информация за работно време, цени и адрес- Parkopedia.

Още малко полезна информация за маркировките и шофирането в Италия:

• синя маркировка – обозначава платен паркинг, като трябва да поставите билет за заплатен паркинг; цените варират за различните региони, трябва да има табела (като при нас).
  • бяла маркировка – свободно паркиране, трябва да са упоменати часовете, за които важи
  • жълта маркировка – за живущи, служебен паркинг, инвалиди и т.н.

Ето и сайт за състоянието на магистралите в Италия на английски език: тук. Може да видите дали са в ремонт и друга полезна информация.

Шофирането по магистралите е сравнително спокойно, има няколко ленти, движението обикновено е в ограничения, тъй като глобите са доста солени. Трябва да внимавате в градовете и по-малките населени места, по улиците почти няма да видите паркирана кола, която да не е чукната; много често италианците имат навика да се наместват между колите, „целувайки” съседните.

Следваща спирка, на която отделихме повече дни след Венеция, беше един от най-запленяващите италиански градове – Флоренция. Нямам търпение да започна с разказите за там. Спахме в хотел, не прекалено далеч от центъра, обикаляхме само пеша и повярвайте ми – голямо обикаляне падна! 😀 Но определено си заслужаваше. Там ядохме и най-вкусният сладолед…

Реално, като обобщение – първата седмица решихме да е по-туристическата част – забележителности, обикаляне и потапяне в културата и атмосферата на местата, които посещавахме.

След Флоренция, се запътихме към Салерно – не толкова известен град в Южна Италия, който отново силно препоръчвам. Дори бих ви препоръчала къде да спите там, тъй като беше просто прекрасно (в публикацията специално за Салерно).

Салерно
пристанището в Салерно

От сега нататък съм решила да препоръчвам всички места, които смятам, че си заслужават (за преспиване и храна), за да бъдат разказите ми още по-полезни за вас. Тези, които не са ми допаднали, няма да споменавам, освен ако не е имало нещо фрапантно.

От Салерно направихме уникална разходка из Амалфийското крайбрежие – райско кътче, което определено спечели специално място в сърцето ми.

Обещахме си следващия път да го минем и по вода, за да му се насладим и от друг ъгъл. Ако имате възможност, абсолютно препоръчвам да го посетите, отделяйки специално внимание на Амалфи и Позитано. Гледките, които се разкриват са меко казано уникални. Влюбих се!

Позитано

Втората седмица решихме да се отдадем на почивка, море и релакс, но разбира се, обиколки не липсваха. За целта се насочихме съвсем на юг – в региона Саленто, където обикаляхме плажовете, сред които „Малдивите на Саленто”, Санта Мария ди Леука (и с яхта), пещери, заливи, град Лече, Отранто и въобще пообиколихме Южна Италия, посетихме и Матера и за пореден път се убедих, че е изключително красива и обаятелна!

Матера

След това наситено с емоции двуседмично приключение, дойде време да се връщаме обратно.

Запътихме се към Бриндизи, където спахме една вечер, за да хванем ферибот (който за малко да изпуснем!) , който да ни откара до Гърция и от там обратно към София.

Беше наистина уникално пътешествие! <3 Обещали сме си втора част в други части на Италия…

кола-Верона

Очаквайте публикации за всяко едно от описаните места! А кое е вашето любимо място в Италия??