На пръв поглед този въпрос може да ви се стори малко краен, но ако се замислите, ще видите, че има основания да си го зададете.

Убива ли ни работата ни?

Със сигурност всички сме се замисляли върху това, че работата влияе на здравето ни. Но обикновено подценяваме колко голямо влияние може да му оказва.

Ето и някои насоки, в  които да помислите:

Физическата активност

Да спортуваш и да се движиш е равно на здраве и това всички го знаем.

Но защо тогава хора подложени на високо физическо натоварване често страдат от сърдечни и други заболявания?

Защото  претоварването също вреди на здравето.  Ставите се износват, може да доведе до херния, силни и често нетърпими болки в кръста, вдишване на много прах със съответните последствия. Не бива да пренебрегвате симптомите като високо кръвно налягане, преумора, кашлица и други.

Работа пред компютър

работа на компютър

Да преминем към най-честия проблем в днешно време: дългите часове пред монитор.

Повечето работи в днешно време предполагат седене пред компютъра. Всички знаем, че това вреди на здравето ни и наистина цял ден на бюрото е доста опасно. Болки в кръста, схващания в раменете и гърба, във врата, познати са на всички ни. Зрението ни също страда от това, а и може да получим хронични главоболия и мигрена.

Заседналият начин на живот като цяло доста съкращава живота ни, така че ето няколко неща, които може да направим по въпроса:

*да си вземем очила: дори да нямате диоптър, ако се взирате дълго време в монитора, най-добре да си вземете очила за компютър. Ще помогнат на очите ви да се чувстват по-добре.

*да си вземем капки за очи, познати още с името „изкуствена сълза” – защото дългите часове пред монитора карат очите ни да трепкат по-малко, което  пък води до изсъхване на роговицата, парене и тежест в очите. Капките овлажняват окото и го облекчават.

*краставица на очите – отрежете парченца краставица и ги поставете на очите си, легнете за 5-10 минути (след работния ден) и моментално ще усетите ефекта! Лесен и много ефективен метод.

*да си правим почивки: на всеки час пред монитора, ставайте за по 5 минути: да си налеете вода, да се разтъпчете, да отидете до банята,  измислете някакво действие, което да ви откъсне за малко от монитора. Може и да си навивате аларми, за да не забравяте. Ето и няколко таймера за компютър https://www.rescuetime.com/ , http://freealarmclocksoftware.com/ , http://e.ggtimer.com/.

*да не стоим прегърбени: като цяло прегърбената стойка е много опасна, опитвайте се да я избягвате; напишете си бележки, които да ви го напомнят, може да се разровите за последствията, за да ви даде по-голям стимул; като сте вкъщи може да се разхождате с книга на главата, за да свикнете да не ходите прегърбени и съответно да не седите така.

*да почистваме клавиатурата си: по нея има много бактерии, както и по екраните на мобилните ни телефони. Дезинфекцирайте ги редовно, за да предотвратите неприятни инфекции. За всеки случай избягвайте да пипате лицето си, докато сте на работа.

*масаж: ако има кой да ви прави редовно масаж: възползвайте се; ако ли не, от време на време може да си записвате час при масажист, определено ще облекчи болките и схващанията по тялото ви, а и цените са съвсем достъпни.

*да изключим лампите (през деня), защото силната светлина може да доведе освен до главоболие, до високо кръвно налягане, висока степен на тревожност и проблеми със зрението.

*да внимаваме да не се храним с боклуци: може да си носите храна, приготвена от вкъщи или да откриете местенце около работата ви, където готвят истинска храна, а не бързи закуски и замразени храни, които водят до затлъстяване.

*да се движим

Разхождайте се повече, правете преходи в планината през почивните дни или след работа, тренирайте. Грижете се за тялото си и ще се чувствате по-добре.

Кое ни вреди в работата и как да се справим?

Предлагам и списък с някои от причините, свързани с работата ни, които могат да доведат до здравословни проблеми и бавно „да ни убиват” и решения към тях:

*шансове за повишение равни на нула

Ако шансовете ви да се издигнете в работата си, да заемете по-висока длъжност и съответно да получите по-висока заплата са… нищожни, то със сигурност това се отразява на психиката ви. Защото знаете, че колкото и усилия да положите, това просто няма да се случи. И дали от липса на избор или от липса на смелост, вие се примирявате, но това нещо продължава да ви яде отвътре.

*ако не харесвате работата си,

то всеки ден ще ви се струва мъчителен и времето ще е спряло.
Решение: ако имате възможност: сменете работата си, ако не: опитайте се да намерите нещо положително в нея, направете работното си място по-приятно. Може да украсите бюрото си, да донесете някой любим предмет, да си донесете чаша с мотивиращо послание или просто весела такава. А защо да не сложите и красиво цвете? Научете се да иронизирате и не правете от мухата слон. Отърсете се от типичната черта на българина да се оплаква.

Все пак значителна част от живота си прекарвате именно в офиса. Направени са проучвания, според които хора, които работят омразна за тях работа страдат от стрес, депресия и изтощение в пъти повече от останалите.

И все пак не напускайте работа,  преди да сте си намерили друга (освен ако може да си го позволите). Намирането на работа отнема време, така че е хубаво първо да проучите възможностите, да отидете на няколко интервюта и чак тогава да напуснете.

*как да направите работата си по-приятна

позитивно мислене

Възнаграждавайте се за положените усилия, поглезете се.

Купете си нещо, което ще ви зарадва или пък спестете пари за една хубава почивка. Планирайте почивните дни, така че да разпуснете наистина.

*разделяйте личния живот от работата.

Не позволявайте неприятностите в работата да се отразяват на личните ви отношения с близките.

*не носете работата си вкъщи:

ако съумеете да изключите мозъка си, щом престъпите изхода от работното ви място, ще се чувствате в пъти по-добре. На следващия ден ще продължите, докато сте на работа.

*ако вашият шеф не ви допада

или казано с други думи прави живота ви черен.

Не си изпускайте нервите на работното място. Това не е хубав знак и е признак на слабост. Контролирайте се.

Да му се подмазвате също не е правилният подход. Дори и да не го осъзнавате, това нанася удар на егото ви и на психичното ви здраве. В някои случаи може и да получите облаги, но този метод оставя последствия.

*избягвайте гнева и враждебността –

колкото и някой да ви дразни, ако позволите тези чувства да ви водят, в един момент ще сте обсебени и постоянно ще гледате в чуждата паница. Тези симптоми се съпровождат със стрес, раздразнителност и психическа нестабилност. Опитайте се да контролирате гнева си и по възможност да не обръщате голямо внимание на дразнителите, като ги превръщате в център на вашето ежедневие и мисли. Игнорирайте ги и подходете с чувство за хумор. Ако са наистина дразнещи, намерете си дружка, с която да му се надсмивате и ще ви стане по-леко. Така ще може да се справите и със злословенето и клюкарстването, които са неизбежни в по-големите екипи.

*ако работите извънредно:

всъщност това е много опасно. Макар и често да носи допълнителни доходи, не си заслужава. Неслучайно стандартният работен ден се състои от 8 работни часа. При работа повече от 10 часа на ден, рискът от сърдечно-съдови заболявания, сред които инфаркт, скача драстично. Такъв тип заетост води до висока напрегнатост, недоспиване и недостатъчни грижи за здравето, поради липса на време.

*ако не може да се справите,

защото натоварването е прекалено голямо. Ако мислите, че задачите, които ви поставят надхвърлят вашите възможности,  поискайте да разделят работата между повече служители.

*ако пътувате с транспорт до работното си място

Тази точка е интересна. Доказано е, че ако отивате до работата си пеша или с колело ще се чувствате много по-добре, отколкото ако го правите с градски транспорт или с кола. За жалост, в повечето случаи разстоянията са големи и няма как да избегнете стреса от шофирането, задръстванията и безразсъдните шофьори. Все пак, ако службата ви е близко, възползвайте се!

*за мъже:

ако сте фрустриран от работата си, но тъй като жена ви/приятелката ви преуспява, макар да имате избор, не желаете да я смените, за да не останете по-назад.

Решение: спрете да се състезавате с хората около вас. Правете го само ако ви действа мотивиращо, не и ако ще съсипе здравето ви.

*ако дълго време сте безработни:

това също вреди на здравето ви (говорим за случаите, в които искате да работите), защото нанася удар на самочувствието ви и ви  създава комплекс за малоценност, може да предизвика психичен срив, че не може да се справите и няма да можете. Но не трябва да се предавате! Това, което може да направите е да търсите по-усилено, да питате познати да ви помогнат,  защото да се откажете и депресирате със сигурност не е решение.

И колкото и банално да ви звучи, мислете позитивно!

позитивното мислене

Убива ли ви работата ви?
3.67 от 3 гласа

NO COMMENTS

Leave a Reply

Loading Facebook Comments ...